zondag 24 juni 2012

Zöpfe


In een oud broodbakboekje dat ik bij mijn vader uit de kast trok, kwam ik een recept voor ‘zöpfe” tegen, Zwitserse vlechtbroodjes. “Zopf” betekent “vlecht”.
Deze Zwitserse vlechtbroodjes zijn gemaakt van een zeer rijk deeg met ei en veel roomboter. Het leek me leuk voor de zondag dus ik ging aan de slag.

Dit deeg bevat veel meer gist dan ik gewend ben, maar ook meer boter en andere ingredienten. Omdat ik nog niet eerder met dit recept heb gewerkt, durfde ik er weinig aan te veranderen. Ik heb ook geen voordeeg gemaakt maar gewoon, zoals het recept voorschreef, alle ingredienten meteen door elkaar gekneed, inclusief het zout.

Ik had nog niet eerder een vlechtbroodje gemaakt met 4 strengen. Het bleek heel simpel om te doen en het resultaat was erg mooi voor een eerste keer. De volgende keer kunnen ze nog wel wat netter worden gevlochten. Het belangrijkst bij vlechten van deeg is in elk geval om niet te hard aan de strengen te trekken, anders scheurt het brood later tijdens rijzen of bakken.

Er kwamen prachtige bruine, glimmende vlechtbroodjes uit de oven die er niet alleen smakelijk uitzagen, maar ook geweldig smaakten. De structuur van het deeg was erg goed, het zijn heerlijke zachte, elastische, luchtige broodjes geworden met een romige, rijke smaak.

Het recept van de zöpfe staat op de receptenpagina!


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten