zondag 3 juni 2012

Het Perfecte Brood


Niets is lekkerder dan heerlijk, vers brood met een knapperige korst. De geur die zich door het huis verspreidt als er een brood in de oven staat, is verrukkelijk.

Al een tijdje bak ik daarom mijn eigen brood. Mijn methode is een compromis tussen gemak en kwaliteit.
Meestal heb ik weinig tijd, waardoor ik er naar streef om zo praktisch mogelijk te werken. Het kneden wordt bijvoorbeeld gewoon door een standaard broodbakmachine opgeknapt, intussen heb ik zelf tijd voor iets anders.
Aan de andere kant wil ik dat het brood echt lekker wordt.  Ik verheug me namelijk niet bepaald op het eten van de treurige vierkante homp brood die door een broodbakmachine wordt uitgespuugd. Dus ik zorg voor een lange rijstijd en bak het brood in een oven.

Lekkere broden dus, die weinig tijd kosten. Maar toch is mijn broodbakmethode wel aan wat verbetering toe. Soms mislukt het brood en dan heb ik geen idee wat er verkeerd is gegaan.
Het kan aan zo veel liggen: kwaliteit en temperatuur van meel, water en oven; het soort gist en het  soort vet, de rijstijd en –temperatuur, de hoeveelheden van de gebruikte ingredienten, de baktijd, de ondergrond waar het brood tijdens het bakken op ligt, het gebruik van broodverbeteraars, noem maar op.

Het wordt tijd om het brood bakken wat beter in de vingers te krijgen! Mijn project wordt dan ook om toe te werken naar Het Perfecte Brood. Ik zal gaan experimenteren met verschillende methoden om deeg te maken en brood te bakken. Snelle methoden, langzame methoden, eenvoudig of ingewikkeld: het gaat allemaal aan bod komen. Ik zal werken met normale “doordeweekse” broden en met lekkere en speciale broodjes .

Dit blog gebruik ik om mijn vorderingen bij te houden en om de do’s en don’ts van het broodbakken te delen. En om recepten voor lekkere broodjes te posten natuurlijk. Heel veel plezier gewenst met het volgen van dit blog!  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten