zondag 17 juni 2012

Cranberrybollen



Voor de verandering heb ik eens broodjes gebakken met een broodbakmix.
Normaal gebruik ik niet graag een broodbakmix. Gist en zout zitten samen al door het meel terwijl ik hen graag zo lang mogelijk gescheiden houd.
Zelfs wanneer ik  geen voordeeg gebruik, wacht ik tijdens het kneden van het deeg vijf minuten voordat ik het zout toevoeg. Het zout moet zo lang mogelijk van de gist gescheiden zijn zodat de gist de kans krijgt om het fermentatieproces goed op gang te brengen.
Bij een broodbakmix lukt dat niet. Bovendien weet je niet wat er verder voor zaken aan de mix zijn toegevoegd.

Onlangs waren wij echter in Zeeland en ik wilde graag Zeeuwse bloem kopen. Omdat deze bloem is gemaakt van de zachte tarwekorrels uit een zeeklimaat, zit er minder zetmeel in (dus minder gluten), is het vochtiger en heeft het minder bindkracht. Hierdoor is het ideaal voor het bakken van koek en banket. Voor brood is deze bloem overigens niet geschikt. Met zo weinig gluten kan het deeg niet goed rijzen.

We kwamen terecht bij molen De Lelie in Scharendijke.
Hier werden we hartelijk ontvangen en al gauw raakte ik aan de praat met de molenaarsvrouw. Zij bakt al haar brood zelf: niet alleen haar eigen brood, maar ook het brood dat wordt gegeten in het restaurant dat bij de molen hoort. Haar man maalt zelf het meel.
Toen ik verschillende zakken meel uitzocht, raakten we aan de praat over het gebruik van broodbakmixen en broodbakmachines. Ondanks mijn weerstand tegen broodbakmix kreeg ik het advies om toch eens de populaire mix voor cranberrybrood te proberen. Ik had nog nooit cranberrybrood gegeten dus het leek me wel leuk om deze mix een keertje uit te proberen als ik niet zoveel tijd voor broodbakken had.

Het bakken was wel heel makkelijk, ik hoefde niets meer af te wegen behalve het water en de boter die moesten worden toegevoegd. Ik gooide alles bij elkaar in de broodbakmachine voor het kneedproces en na de eerste rijs haalde ik het eruit. Het deeg zag er precies zo uit als krentebollendeeg.
Het was een uitdaging om de cranberrys door het deeg te kneden, want ze bleven niet plakken en rolden zo weer los van het deeg.

Ik vormde bolletjes op de bakplaat van de hele helft deeg. De andere helft deed ik in een siliconen muffinvorm.

De bolletjes zijn echt heerlijk geworden. Het lijkt precies op krentebrood, maar dan iets frisser van smaak door de cranberry’s. En de broodjes die ik in de muffinvorm had gebakken, zagen er extra feestelijk uit. Ik heb me voorgenomen om vaker cranberrybrood te bakken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten