vrijdag 22 juni 2012

Bagels


Bagels zijn van oorsprong jiddische broodjes. Ze komen oorspronkelijk uit Oostenrijk of Polen. Het woord “bagel” is afgeleid van het woord “beugel” en slaat dus op de ringvorm van het broodje.
Joodse bakkers namen de bagel mee naar Amerika en daar is het enorm populair geworden. Omdat de sabbat op zaterdag valt, werkten de joodse bakkers op zondag terwijl de ‘gewone’ bakkers gesloten waren. Op zondag konden de Amerikanden dus altijd bagels kopen en mede daarom werd dit broodje zo geliefd. Inmiddels zijn de bagels vanuit Amerika weer naar Europa teruggewaaid.

Een bagel mag van oorsprong geen dierlijke vetten of zuivel bevatten (want dat zou niet kosjer zijn), vandaar dat olie wordt gebruikt als vet. In het recept zit twee keer zoveel vet als ik gewend ben: 50 gram op 500 gram meel. Ook zitten er andere smaakverrijkende ingredienten in zoals suiker en honing. Dat moet haast wel lekker smaken!

Het is enorm leuk om bagels te maken, want anders dan andere broodjes worden de gerezen deegringen eerst in kokend water gepocheerd voordat ze in de oven worden afgebakken. Dat ziet er bijzonder uit! Het doet aan appelflappen bakken denken, maar dan zonder de oliewalm en zonder het gespetter!


Officieel moet je net zo lang pocheren totdat de bagels boven komen drijven. Maar mijn bagels dreven vanaf het begin in het water. De eerste drie bagels heb ik een minuutje gepocheerd en daarna omgedraaid met een schuimspaan. Dit resulteerde in een paar lelijke beschadigingen. De volgende lading bagels heb ik dan ook gewoon een paar minuutjes in het water laten drijven zonder omkeren.

Mijn bagels zijn prachtig gelukt en ze ruiken en smaken echt heerlijk. De structuur is echt de speciale bagelstructuur geworden dus ik beschouw ze als prima gelukt. Het recept staat apart op mijn blog vermeld.
Ik heb zelf overigens gekozen om dit recept met een poolish (vloeibaar voordeeg) te bereiden, dus eerst alle ingredienten behalve het zout en de helft van het meel door elkaar geroerd en dit pas een paar uur later aan het vloeibare deeg toegevoegd.

De bagel staat bekend als een complex broodje maar eigenlijk vond ik het best wel meevallen. En het resultaat is fantastisch. Kortom: een aanrader om eens uit te proberen!
Het recept voor deze bagels staat op de receptenpagina.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten