zondag 3 juni 2012

Eenvoudige bolletjes


Vandaag begin ik met de simpelste broodjes die ik maar kan bedenken: het eenvoudige witte bolletje. In al zijn eenvoudigheid kan dit bolletje geweldig goed smaken.

“Eenvoudig” is bij brood een verraderlijk begrip, want ondanks de simpelheid kan er nog een hoop aan dit broodje worden getweakt waardoor smaak, structuur, knapperigheid en elasticiteit sterk kunnen verschillen.

Om te beginnen lees ik me in. In Italiaanse restaurants wordt pizzadeeg gekneed dat vervolgens de hele dag in kleine bolletjes op planken ligt te rusten. Steeds als er een pizza wordt besteld, wordt er een bolletje weggepakt. De bolletjes die ‘s avonds over zijn, worden in de koelkast gelegd en rijzen ‘s nachts heel langzaam verder. De volgende ochtend worden er kleine broodjes van gebakken. De smaak is heerlijk vanwege de lange rijstijd. Tijdens het rijzen worden namelijk de smaakstoffen van het brood gevormd.

Er zijn verschillende manieren om je deeg te laten rijzen. Zelf werk ik met de gangbare methode van een eerste en een tweede rijs. Je kunt ook werken met een voordeeg, of met een ‘poolish’. Ik ga alledrie de methoden proberen, om de verschillen tussen de eindresultaten te kunnen proeven. Vandaag werk ik gewoon met de eerste en tweede rijs.

Binnenkort wil ik ook experimenteren met verschillende gistsoorten, maar voor nu gebruik ik de gist waar ik vanwege het gemak altijd mee werk: gedroogde gist.
Als je verse gist in een broodrecept tegenkomt, moet je dit vervangen door gedroogde gist in de verhouding van 1 op 2,5. Dus 25 gram verse gist vervang je door 10 gram gedroogde gist.
In een later blog meer over gist!

Hoe vorm je bolletjes van deeg? Onwetend over gangbare methoden, doe ik alsof ik gehaktballen moet rollen. Daarbij gebruik ik veel bloem omdat het deeg een beetje kledderig is. Ik heb geen idee of ik meer bloem moet toevoegen of dat een kledderig deeg dit bij dit type brood hoort, dus ik laat het maar zo.

Ik laat de broodjes onbedekt rijzen. Je hoort een deeg af te dekken met een katoenen doek, zodat het tijdens het rijzen niet uitdroogt. Ik gebruikte hiervoor altijd een theedoek, maar deze plakte na het rijzen steeds vast aan het deeg waarna mijn mooie gerezen deeg helemaal in elkaar zakte. Nu laat ik  sinds kort mijn broden onbedekt rijzen en ik heb nog geen verschil gemerkt.



Na een uur zien de broodjes er goed gerezen uit. De vorm is wel wat apart, als negerzoenen, een beetje recht omhoog gerezen.
Ik bespray  de broodjes met water uit een plantenspuit maar sommige broodjes zakken daarna iets in.  Waarschijnlijk doordat het water in de plantenspuit te koud is.



De grootte van de afgebakken broodjes is 9x7x5 cm. Ze doen qua geur en looks een beetje denken aan kaiserbroodjes. De smaak is prima. We eten er een paar warm en vers, met een likje zachte roomboter er op. De rest vries ik in want deze broodjes blijven maar een paar uur vers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten