donderdag 5 juni 2014

Nieuwe oven

En toen ging plotseling mijn oven kapot. Een nieuwe oven uitkiezen bleek lastig.  Met of zonder extra vochttoevoeging? Met of zonder pyrolyse? Enzovoort. Het moest een allrounder worden omdat ik ook vaak kook in mijn oven.
Na maanden wikken en wegen had ik eindelijk een keuze gemaakt en vorige week was het dan zover: een spiksplinternieuwe oven in mijn keuken!
Na een paar proefgerechten en proefkoekjes was dit weekend mijn eerste proefbrood aan de beurt.

Ik koos voor een Frans landbrood, volgens een recept dat ik van Levine heb gekregen bij haar kookworkshop.
Het is een smaakvol, simpel brood met een wat complexere bereiding, omdat er gebruik wordt gemaakt van een poolish waardoor je de avond van tevoren al even bezig bent. Het is alleszins de moeite waard want het brood is echt heerlijk en heeft inderdaad een typisch Franse smaak.



Ik gebruikte bloem van de Camp Rémy tarwevariëteit, dat ik had besteld bij de Zuidmolen
Roggemeel had ik niet, dus het roggemeel in het recept verving ik met volkorenmeel. Daarvoor gebruikte ik heel fijngemalen Duits volkorenmeel.
Gerstemoutstroop had ik al op voorraad, het komt bij de reformwinkel vandaan.

Van het deeg vormde ik twee broden en ik bakte ze af op mijn nieuwe broodbaksteen die ik meteen bij mijn oven had aangeschaft. Ik heb een geëmailleerde steen. Omdat bij de instructies stond dat ik niet plotseling water in de oven kon toevoegen, durfde ik de aanwijzing in het recept om vlak na toevoegen van het deeg kokend water in de braadslede te gieten, niet op te volgen. In plaats daarvan goot ik vooraf koud water in de braadslede en warmde dit mee op. Daardoor waarschijnlijk minder stoom in de oven op het juiste moment, maar toch is het brood geweldig goed gelukt.

Ik zag tijdens het bakken een prachtige "oven spring" ontstaan, het gist had een laatste opleving en het deeg kwam prachtig omhoog door de insnede.
Na het bakken werkte de korst door en werd al knappend mooi craquelé tijdens het afkoelen. Zo'n goede korst had ik nog niet eerder met mijn oude oven voor elkaar gekregen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de broodbaksteen daar ook een aandeel in heeft.


Een geslaagde eerste test van mijn oven!

De knappende broodkorst:


1 opmerking:

  1. Bij mij is voor een tijd terug ook de oven kapot gegaan, balen natuurlijk! Ik wist namelijk niet hoe dat ik het snel kon oplossen. In het weekend met mijn man naar de winkel gegaan en heb gelijk de beste oven gekocht waar ik nu echt mee kan genieten, lekker is dat he?

    BeantwoordenVerwijderen