dinsdag 24 juni 2014

Beginnersbrood


Ik moest even snel tussen de bedrijven door een brood bakken. Hier en daar had ik wel wát tijd om even naar het deeg te kijken, dus ik wilde niet meteen naar de bakker uitwijken. Maar het moest een eenvoudig te maken, onbewerkelijk brood zijn waar ik niet teveel over na hoefde te denken. En lekker natuurlijk.

In zulke situaties bak ik altijd een basisbrood. Een gewoon brood, eenvoudig in elkaar te draaien en waar toch heerlijke boterhammen van te snijden zijn. Ik noem het ook wel "beginnersbrood" omdat dit brood geschikt voor beginners is. Als beginnende broodbakker kun je prima met dit brood experimenteren.

Dit brood is gemaakt met een mix van volkorenmeel en bloem. In sommige streken noemen ze dat een "grijs brood". Klinkt voor sommigen misschien niet zo smakelijk, maar als je goed kijkt is het inderdaad geen bruin brood. Bruin wordt brood meestal ook pas echt als je er een schepje moutmeel doorheen gooit, dus een bruine kleur zegt niet per se iets over hoe gezond het brood is.

Dit simpele brood wordt op z'n lekkerst als je er goede kwaliteit meel voor gebruikt. Ik gebruikte zelf Duits volkorenmeel gemengd met Amerikaans patentbloem. Deze bloem heeft eigenlijk een eiwitgehalte dat voor brood wat aan de hoge kant is, maar omdat ik het met volkorenmeel meng kan een beetje extra eiwit geen kwaad. Volkorenmeel zit het rijzen soms wat in de weg door het hogevezelgehalte. Een hoog eiwitpercentage zorgt juist voor wat meer rijs. Daardoor zijn volkorenmeel en bloem goed in een deeg te combineren.
Beide meelsoorten bestelde ik bij de Zuidmolen. Je kunt natuurlijk ook andere soorten volkorenmeel en bloem mengen.

Een opmerking over meelkwaliteit. De kwaliteit van je meel heeft grote invloed op het uiteindelijke resultaat. De aanduiding "volkorenmeel" is niet beschermd, wat betekent dat leveranciers er van alles doorheen kunnen doen. Als je bijvoorbeeld ooit een pak "volkorenmeel" bij Albert Heijn hebt gekocht (waarschijnlijk was het de enige keer dat je dat deed, tenminste ik heb er geen lekkere broden mee kunnen bakken), zul je zien dat dit er heel anders uitziet dan een zak volkorenmeel die je bij een gemiddelde molen koopt. Albert Heijn mengt o.a. gebrande mout door zijn volkorenmeel waardoor het er bruiner uitziet. Bovendien heeft het een lager zemelenpercentage dan volkorenmeel hoort te hebben. Ook in bloem zijn er verschillende kwaliteiten beschikbaar.


Ik smokkelde een beetje met mijn basisrecept voor brood, door het in twee temperaturen af te bakken en tijdens de eerste bakfase te zorgen voor een verhoogd vochtgehalte in mijn oven (gewoon een braadslede met water onderin zetten). Daardoor werd de korst van mijn brood extra knapperig. 

Maar ook zonder deze handelingen is dit gewone normale brood prima te bakken. Het recept volgt hierboven en is ook weer terug te vinden op de receptenpagina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten