maandag 9 juni 2014

Knackebrod, poging 1

Ik wil jullie niet het plezier ontnemen om te constateren dat ook bakkende bloggers / bloggende bakkers zaken goed kunnen verpesten, dus hier een verslag van mijn mislukte knäckebröd.

Mijn collega Hélène heeft jarenlang in Noorwegen gewoond. Daar pikte ze de gewoonte op om haar eigen brood te bakken en na jaren en jaren is ze nog steeds bezig om haar broden te perfectioneren. Van tijd tot tijd komt ze op mijn kamer langs om een nieuw baksel te laten keuren (altijd heerlijk). 

Uit Scandinavië nam ze ook recepten mee voor heerlijke crackers. Onlangs proefde ik een meergranen-knäckebröd van haar en het was verrukkelijk.

Het leek me heel leuk: zelf knackebrod bakken. Dus met het recept voor meergranen-knackebrod knekkebrød ging ik aan de slag.

Een simpel ogend recept.

Ik roerde de droge ingrediënten door elkaar... wacht, werd er met "spelt" speltmeel, speltbloem, geplette speltkorrels of nog iets anders bedoeld? Ik gokte op speltbloem.
Water er doorheen...
Dit werd wel een heel taai, hard voelend deeg. Maar is misschien normaal bij knekkebrød? Ik kneedde door en liet daarna de homp even rusten.
Gelijkmatig uitspreiden op een bakplaat...
Na een poging met mijn vingers, wat niet lukte, probeerde ik de stugge homp met een deegroller te bewerken.
 Zou het deeg wel zo stevig moeten worden aangedrukt? En hoe dik? Ik gokte op 1 cm en maakte zo goed en kwaad als het kon een rechthoekige plak.
Na 10 minuten in de oven sneed ik breuklijnen.
Na nog een uur bakken voelden de crackers nog niet "crackerig" genoeg, maar taai. In het recept stond dat er absoluut geen zachte delen meer mogen voorkomen, dus ik bakte net zo lang door totdat de crackers niet meer konden buigen. Dat was bijna een uur extra bakken.


Het knekkebrød zag er vreselijk uit toen ik het uit de oven haalde. Een straf om naar te kijken, laat staan om op te eten. Iets wat nog te min is om aan het vee te voeren. 
Iets is er dus faliekant misgegaan, maar wat? Komende week zal ik Hélène consulteren en hopelijk volgt binnenkort een blog over de lekkerste crackers van het noordelijk halfrond, inclusief recept.

1 opmerking:

  1. Gambling house of dreams in Dublin - drmcd
    The Gambling House of dreams in Dublin It is not 익산 출장마사지 an ideal place to stay for 거제 출장마사지 the holidays 충청남도 출장샵 or 시흥 출장마사지 take an 경기도 출장마사지 on-line gambling experience.

    BeantwoordenVerwijderen