zondag 30 december 2012

Speltbrood


Al langer wilde ik een brood met speltmeel bakken.  Het is een oude graansoort die lange tijd minder populair is geweest, onder andere vanwege de lastige teelt en de lastige bewerking. Spelt kan bijvoorbeeld niet goed tegen kunstmest en bestrijdingsmiddelen, en de  graankorrels zijn erg lastig van hun vliesjes te ontdoen. Tegenwoordig is spelt weer helemaal 'in' en wordt het als health food gezien. Ik vind het zelf ook interessant meel omdat het een lekkere, rijke smaak aan je brood schijnt te geven.


Ik had een speltbroodrecept waar karnemelk in verwerkt was, maar heb zelf gewoon water gebruikt. Dit was mijn tweede poging om brood in een licht verwarmde oven te laten rijzen, dit keer niet in de romertopf maar gewoon in een broodblik. Om te voorkomen dat de bovenkant uitdroogde bestreek ik deze af en toe voorzichtig met wat lauw water.
Het brood is wat beter gerezen dan de misbaksels die de afgelopen weken in de kou stonden te rijzen, maar het kan nog beter. Het deeg voelde nog steeds wat fris aan en ik denk dat ik de oven iets warmer moet zetten, 50 graden in plaats van 40. Dat ga ik bij mijn volgende poging uitproberen.

Het speltbrood smaakt echt heerlijk! Ik ga zeker vaker met spelt bakken en verschillende verhoudingen uitproberen. Hierbij het recept dat ik heb gebruikt, ook te vinden op de receptenpagina.


Nog voor verbetering vatbaar!

2 opmerkingen:

  1. Hoi johanna, leuk blog! En leuk ook dat je net zoals ik een enthousiaste thuisbakker bent, ik heb ook een blog en heet ook johanna:) ik kwam op je blog via google " rijskastje", mijn man heeft er eentje voor me gemaakt, binnenkort zet ik hem op mijn blog, ik heb ook een nogal tochtig huis....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Johanna, wat leuk dat je een rijskastje hebt, staat hij al op je blog? Wat is het adres van je blog, ik ben heel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen