dinsdag 18 december 2012

Misbaksel


Vastbesloten om de rijsproblemen het hoofd te bieden, heb ik vandaag de temperatuurkaart uit opa's bakkerij gehanteerd. 
Daar heb ik maar gelijk een handig excelbestandje van gemaakt. Als je daarin aangeeft hoeveel graden de temperatuur van je keuken onder de 28 graden is, zie je automatisch de temperatuur van het te gebruiken vocht.

In mijn keuken was het 21.5 graden...

Het meel was 19 graden... (Gek! Is mijn keukenlade dus een beetje koeler)...

Dus het vocht moest 42 graden zijn. Warmer dan ik zou denken! 

Waar ik geen rekening mee hield: de temperatuur van het vet (olijfolie, zo uit de fles) en van het blik waarin het deeg wordt gekneed (was aanvankelijk koud). Dat heb ik maar even gewoon zo gelaten.
Na een half uurtje kneden even het deeg getemperatuurd: dit was nu 32 graden. En na de eerste rijs, in de broodbakmachine, was het nog steeds 32 graden. Een constante temperatuur dus.

Vervolgens met de hand doorgekneed en gevormd, in een broodblik afgedekt en weggezet bij de convectorput, maar helaas... het deeg wordt dan toch weer te koel en mijn brood wilde absoluut niet rijzen.

Sterker nog, dit is de slechtst gerezen deeghomp ooit. En hoe lang ik ook wachtte, op een gegeven moment gaf ik het op.
Natuurlijk bak ik ook zo'n misbaksel gewoon af, want in dun gesneden plakjes kun je het nog roosteren tot heerlijke toast.

Ziehier de foto van het misbaksel. Trouwens, gemaakt van het heerlijke jagermeel van bakkertjethuis met daaraan toegevoegd wat geplette granen (speciaal voor brood, maar het ziet er uit als gewone muesli) en een handvol gebroken lijnzaad.

Misbaksel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten