zondag 19 augustus 2012

Paprikabrood


Er lag een rode paprika in de keuken die al een beetje begon te rimpelen, dus waarom zou ik er geen brood-experiment mee doen?

Ik dacht aan het Oranjebrood, waar tomatenpuree doorheen gaat. De kleur van dat brood leek me mooi passen bij de kleine stukjes rode paprika dus ik besloot dat recept te gebruiken en een beetje om te buigen voor dit paprikabrood.

Voor de meelsoort koos ik maismeel, omdat dat al een beetje gelig is van zichzelf. en met dit recept nog mooier oranje kleurt.
Door het maismeel gooide ik de paprika, die ik in heel fijne stukjes had gehakt.  Daarna gooide ik er een blikje tomatenpuree bij. Verder niets bijzonders, alleen de basisingredienten meel, gist, water, vet en zout.

Omdat paprika en tomatenpuree vocht bevatten en het deeg plakkeriger maken, minderde ik de hoeveelheid water met ongeveer de helft. Tijdens het kneden hield ik de structuur van het deeg in de gaten. Als het te plakkerig is, gooi je er nog wat bloem bij en als het te droog is, een klein beetje lauw water.

Het resultaat is een brood met een mediterraan tintje!  De paprika proef je goed terug in het brood, door de oven heeft het de smaak gekregen van gegrilde paprika's uit een pot.
Het brood is vooral geschikt voor hartig beleg.

Het recept staat op de receptenpagina.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten