zondag 5 augustus 2012

Meergranenbrood


Vorig weekend had ik geen tijd om zelf brood te bakken. Brood uit de winkel is dan wel even wennen! Qua smaak was het een beetje saaier, maar de dunne knapperige korst was beter dan die van mijn eigen broden. Het wordt dus nog een missie om het perfecte korstje op mijn brood te maken :-)

Na een week winkelbrood eten heb ik me dus gauw weer op het zelf bakken gestort. Ik maakte een standaard meergranenbrood, een van onze favorieten. Meergranen is niet per definitie gezond brood, daarvoor moet je toch echt volkorenmeel gebruiken: meel waarin alle onderdelen van de graankorrel zijn verwerkt, zowel fijn als grof gemalen verkrijgbaar. Maar een lekker meergranenbrood tussendoor kan heus geen kwaad.

Als ik mijn meel niet online bestel, haal ik meestal meel bij de molen Windlust  in Wateringen. Hun "pampa" meel is een populaire meergranenmeel dat makkelijk te verwerken is. Helaas staat op de verpakking niet aangegeven wat er precies in zit, dus er valt niet te controleren of er zaken aan het meel zijn toegevoegd. De kleur doet in elk geval vermoeden dat er wel wat gebrand moutmeel doorheen zit. Moutmeel voegt niets toe aan de voedingswaarde, maar maakt het brood donkerder. Mensen associeren donker brood vaak met gezond, waardoor moutmeel veelvuldig wordt gebruikt om broden gezonder te doen lijken.
Ik gebruik het zelf ook wel eens om een mooi donker brood te bakken, maar als je er over nadenkt slaat het eigenlijk nergens op.

Volkorenmeel mix ik meestal met bloem, in de verhouding 300 gram volkorenmeel met 200 gram bloem. Dit doe ik ook zo met meergranenmeel.
Bloem is fijn uitgezeefd meel waar naar verhouding meer graaneiwit in zit, afkomstig van het binnenste van de korrel. Het graaneiwit vormt zich in het deeg tot gluten, dat zijn de eiwitstrengen die het deeg elastisch maken, waardoor gasbelletjes beter worden vastgehouden en het brood mooi rijst.
Bloem rijst daardoor veel makkelijker dan volkorenmeel. Door bloem met volkorenmeel te mengen, krijg je een brood dat veel beter rijst dan wanneer je puur volkorenmeel gebruikt

Voor het deeg vormen gebruikte ik meestal de envelopmethode, ook te vinden op de receptenpagina.
Bij dit brood heb ik een andere vouwmethode uitgeprobeerd die ik op Youtube tegenkwam: link (kijk bij 2:37).
Die methode werkt wat laconieker en makkelijker, en met minder olie.  Ik ben van plan hem vaker te gebruiken.

Het recept van het meergranenbrood staat op de receptenpagina.



Zoals jullie hierboven zien is mijn brood overigens niet perfect gerezen.
Mijn vader (bakkerszoon) noemt dit een "driefasenbrood": het onderste deel is iets te weinig gerezen en dus te vast van structuur, het middelste deel is normaal gerezen, het bovenste deel is te ver gerezen en heeft te grote gaten en een te luchtige structuur.
Volgens mij krijg je dit als het brood te snel rijst, wat o.a. kan liggen aan de hoeveelheid en soort gist, aan de verhouding gluten in het meel en aan de rijstemperatuur. Een broodpurist zal zich misschien aan deze boterhammen storen maar ons smaakte het prima :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten