zaterdag 9 februari 2013

Workshop bij Levine

Eindelijk was het dan zover, ik ging een cursus broodbakken volgen bij de bekende broodblogster Levine.

Ondanks dat ik al een tijd mijn eigen brood bak, wilde ik toch graag mijn basistechnieken reviewen, dus ik koos voor een basisworkshop. Wel maakte ik me enige zorgen of het misschien té basaal voor mij zou zijn, maar die vrees bleek helemaal ongegrond. Ik kan deze workshop aanraden voor zowel beginnende broodbakkers die nog nooit een deeg hebben gemaakt, als voor mensen die al een tijdje hun eigen brood bakken, maar toch niet helemaal precies weten waar ze mee bezig zijn.

De workshop wordt op een superleuke locatie gegeven, namelijk Levines gezellige huis in het oude centrum van Voorburg. Omdat er maximaal vier deelnemers zijn en je in een huiselijke setting werkt, is er veel ruimte voor vragen en voor persoonlijke begeleiding, en het is ook enorm gezellig.
Levine had koffie en thee klaarstaan en heerlijke cake, zelfgebakken natuurlijk.
Veel van de lesstof had ze geprint voor ons klaarliggen zodat we het thuis als naslagwerk kunnen gebruiken. Intussen heb ik ook nog mee zitten schrijven want Levine had heel veel handige tips.

We hebben twee vloerbroden gemaakt: een boule (bolvormig brood) en een batard (ovaalvormig brood) en een busbrood (brood uit een broodbakblik, 'bus' genaamd).
Voor mij vooral leerzaam waren de vormmethodes, want ik kende bijvoorbeeld wel de "envelopmethode" voor het busbrood, maar wist niet zeker of ik dit goed uitvoerde. Erg handig om dit een keer live in een workshop te kunnen doen, met de behulpzame kritische blik van de ervaren Levine.
Mijn resultaten!

Ik voel me nu veel vertrouwder met deeg: hoe je het op spanning moet brengen, hoe je met je vingers voelt of het goed is gerezen en of het voldoende op spanning staat, hoe je de textuur van het deeg kunt testen door een 'window pane' te maken, hoe het deeg tijdens het kneedproces nog verandert.

Tijdens het rijzen van het deeg hebben we de kneepjes van het vak besproken, hebben we filmpjes gekeken en besproken, materialen bekeken, tips gekregen voor goede bakboeken en waarom die dan goed zijn, al onze vragen kunnen spuien, en ook nog heerlijk geluncht, met verschillende soorten brood door Levine gebakken. 
We hebben verschillende kneedtechnieken geleerd en hebben kunnen oefenen met het inkerven van het deeg.


Ook belangrijk: we hebben geleerd hoe we met de bakkersformule kunnen werken. Dit is een heel handige methode waarmee je kunt controleren of een recept klopt en waarmee je eventuele aanpassingen kunt doen. Ook kun je de bakkersformule gebruiken om snel een recept om te rekenen voor bijvoorbeeld een kleinere of juist grotere broodbus.

Het was geweldig om aan de thee te zitten met naast ons de uitdampende broden, met knetterende korsten. De broodkorst was echt geweldig: dun en knapperig, met zo'n echte Franse 'craquelé' korst.

Kortom, alles bij elkaar was het een superworkshop. De prijs meer dan waard. Ik kwam heel enthousiast thuis met een paar prachtige broden en een hoop inspiratie en nieuwe kennis. Ook genoeg nieuwe dingen die ik binnenkort graag op dit blog deel. Wellicht ga ik in de toekomst voor een vervolgcursus over desembrood!

4 opmerkingen:

  1. Ik volg levine ook al een poosje en heb diverse recepten uitgeprobeerd. Altijd prijs. Het is wel belangrijk dat je zelf de spelregels volgt. Je aan de hoeveelheden houd en niet gaat smokkellen. Ook staan er veel tips en weetje op haar site waardoor je soms langer op haar site snuffelt dan je voor ogen had.

    Van mij een grote duim.

    Gr. Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat de hoeveelheden betreft, een goede tip van Levine was om het water dat je gebruikt, niet te meten maar te wegen. Dus niet in een maatbeker afmeten, maar te wegen op je weegschaal. Maatbekers kunnen behoorlijk afwijken terwijl het in een brooddeeg al uitmaakt of je 1 eetlepel meer of minder water bij het deeg doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuke blog over de workshop. Ik heb gisteren thuis een poging gewaagd met de Franse landbroden en ze kwamen heerlijk knisperend uit de oven :-). Succes verder met bakken!

    Groetjes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanks! Fijn dat je broden weer zo goed gelukt zijn, die Franse landbroden vond ik echt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen