donderdag 7 februari 2013

Boule uit een rijsmandje (banneton)


Voor mijn verjaardag kreeg ik een rijsmandje cadeau, ook wel "banneton" genoemd. De leverancier  had er een instructie bij gedaan hoe het rijsmandje de eerste keer voor te bereiden, maar verder zat er niet echt een gebruiksaanwijzing bij. 

Ik besloot zomaar wat te proberen en heb een deeg gekneed van 500 gram meel. Omdat er weer eens een paprika al wat oud lag te worden, maakte ik er een paprikabrood van.  Ik strooide er ook een beetje oregano door, voor de smaak.

Ik liet het deeg kneden in de broodbakmachine, en daar mocht het ook zijn eerste rijs meemaken. Daarna haalde ik het deeg eruit en bolde ik het op tot een boule. Niet dat ik weet hoe dat moet, maar ik frommelde wat en het zag er best professioneel uit.
De boule stopte ik in het rijsmandje, met de naad naar boven toe, want het leek me dat de bodem van het rijsmandje de bovenkant van het brood moet worden. Het rijsmandje overdekte ik met een linnen rijsdoek, ook al een verjaardagscadeau, vanwege alle plak-ellende die ik met theedoeken heb gehad. De linnen doek voelde zwaar, maar dat bleek voor mijn deeg geen enkel probleem. Het rees fantastisch en het doek was er probleemloos af te halen.

Vervolgens wilde ik het brood afbakken in de inmiddels voorverwarmde oven. Dat leek me nog wel spannend met zo'n rijsmandje. Hoe zou ik het deeg daar voorzichtig uit krijgen, en zou het niet helemaal in elkaar kakken na zo'n woeste behandeling?
Ik keerde het mandje simpelweg om op een bakplaat, op hoop van zegen, en het deeg plofte er zo uit. Op de bovenkant had zich een prachtig patroon van het mandje afgetekend. Het deeg zakte nauwelijks in, ik schoof het dan ook meteen in de oven om het af te bakken.  En er kwam echt een mooi bolvormig brood uit de oven.
Normaal als ik dit probeer, krijg ik een plat uitgezakt gebeuren, alsof ik een ciabatta had willen bakken, wat ik dus helemaal niet wilde. Vooralsnog lijkt mijn eerste rijsmandjespoging dus een succes!

Morgen ga ik een heuse broodbakworkshop volgen bij Levine. Het lijkt me leuk om met mede-broodbakkers te praten, een echte Rofco oven van dichtbij te zien :-) en om te leren van een thuisbakker die het al zo goed kan dat ze workshops aan anderen geeft. Daar ga ik ook iets leren over het vormen van een boule en een batard en het gebruik van een rijsmandje, dus ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten